Eu, și pe undeva și fotografia …

Mi-a plăcut fotografia de multă vreme. Dar pentru mine era prea scump să mă apuc. Un prieten bun care acum locuiește în Spania mi-a dat șutul în fund necesar primului pas cu o fotografie care m-a impresionat foarte tare. Imediat după am hotărât sa îmi cumpăr aparat DSLR că asa am auzit.

Am început cu Olympus și cu timpul ( 2-3 luni) am trecut la D90 Nikon.

Totuși oricât de multă informație găseam pe net ( deși acum poți găsi orice ) mi-am zis eu că măcar un curs să fac ( decizie ce o regret acum nemăsurat). La acea vreme doar doi fotografi făceau acest lucru în Iaşi. Dan Mititelu și Ozolin Dusa. Prietenii mei care deja au făcut cursurile mi-au recomandat pe Mititelu dar el atunci nu avea nici un curs programat. Asa ca am optat spre Ozolin Dusa , spunându-mi în sinea mea că nu poate strica, că nu pierd nimic, pot doar să învăț mai mult decât deja știam de pe net și de la prieteni.

Zis și făcut. Cu banii în dinți, m-am prezentat la Ateneu și la primul curs. Plătit, fericit că sunt acolo etc. Primul curs de prezentare personală.. Nimic neprevazut. Dar ce nu m-am așteptat a fost că toate cursurile să fie atât de banale și plicticoase încât am regretat mult după banii dați. Singura parte interesantă a cursurilor a fost discuția pe pozele făcute pe traseu. Şi acolo, pe traseu tot nu prea am aflat multe…parcă eram o turmă de „ciumpalaci” cu tunuri în mană sărind ca găinile în direcția degetului lui Ozolin ( am rămas ca  de obicei mai retras…că orice subiect chiar și un copac se sperie când sar 20 de fotografi spre el).  Am zis că nu am pierdut decât banii. Nu e problemă, am mai pierdut eu și alți bani.

Rezumatul e ca în proporție de 90% am ieșit la fel de prost cum am intrat. Am învățat să fac crop la poze, asta da. Socul meu a fost la mult discutatul vernisaj de sfârșit de curs. Mi-a cerut bani pentru poza expusă ( 25 RON și acum țin minte ). De ce nu prea am înțeles. Mă așteptam să fi fost din banii plătiți la începutul cursului.

Interesant este ce urmează. Urmează „Fototandreturi cu ce-ai”. O întâlnire săptămânală ( luni seară) unde fotografii afiliați la FotoIasi se întâlneau la Cărturesti și povesteau despre fotografie. Patronată de Ozolin. Intre timp am început să fiu pasionat de fotografia de stradă. Am vrut sa prezint și la Fototandreturi. Alături de entuziaști am făcut cam o ora pe întâlnire prezentare de fotografie de stradă ( prezentam fotografi mondiali recunoscuți precum și propriile noastre portofolii).Un timp asta a fost tot ce a ținut fototandreturile . La un moment dat din motive necunoscute ( poate doar faptul că într-o zi cei doi care țineau treaba asta în mâini nu au putut veni) s-a terminat cu fotografia de strada. Şi din fotograf de stradă am devenit un banal fotograf pe stradă. Şi făcut ou cu oțet pe blogul sus numitului. Pentru că nu am fost de acord cu modul în care a vrut el să gestioneze o expoziție personala ( Perpetuum Mobile ). El vroia să pună fotografia de ( sau Pe cum zice ) stradă împreună cu fotografia abstracta sau cea de peisaj în aceeași cameră. Cum poți combina două stiluri total diferite ??. Nu am mai făcut expoziția.

Oricum după mici înțepături am trecut peste. Atât de peste încât am hotărât la invitația unor prieteni din București să organizez Ziua fotografiei de stradă la Iași sa ii cer ajutorul. S-a oferit imediat și sincer am zis uite om serios. Dar a fost doar o fațada. Răspunsul lui a venit imediat pe blog-ul său după ce mi-a zis că cele doua fotoreportaje ale mele sunt banale și vai de capul lor. De unde a venit asta nu știu. Dar a venit ca o ghiulea trasă dintr-un tun modern.  Dar nu e nimic. Critica ajută. Aşa că la propunerea lui am zis să ne vedem la o bere cu pozele în fată să îmi spună ce greșesc. Asta ieri duminică. Nimic nu a lăsat să transpire răutatea din ultimul post al său (post).

De la elevul său am ajuns banalu fotograf PE stradă și apoi am evoluat la gradul de sub-ciumpalac fotoreporter.

Asta e aventura mea cu fotografia ieșeană. O scriu pentru cei care vor să intre în asa ceva. Nu o faceți. Cine face ca mine ca mine va păți.

Ozo, pentru informațiile bune oferite iți mulțumesc, pentru injuriile cu subînțeles ale tale iți mulțumesc. Orice șut în fund e un pas înainte. Iată că sunt din nou entuziasmat și cred în continuare în mine ( un adevărat încăpăținat în a vedea evidentul nu e asa ? )

Andrei Weingold

Fotograf PE strada, Fotoreporter sub-ciumpalac

4 păreri la “Eu, și pe undeva și fotografia …

  1. Nu inteleg de ce esti asa preocupat de vorbele unui ratat patetic. Ozolin a dovedit de foarte multa vreme ce fel de pozar este. Ca fotograf nu va fi niciodata. In plus, omul este labil psihic. Patetismul sau abject razbate din fiecare pagina a blogului personal. Patetism asezonat cu poze proaste, rau colorate, belite de atata photoshop. Omul se cearta singur, asemenea lunaticilor cu minti ratacite care umbla fara tinta pe strada si se rastesc la trecatori ca il baga in seama.
    Stai calm si vezi-ti de treaba. Si da, mare tampenie ai facut ca ai mers la atelierul sau de fotografie. Ma rog, rade ciob de oala sparta, am facut si eu greseala asta si am regretat timpul pierdut, banii, ca sa nu mai vorbesc de chinul grotesc de a-i asculta ineptiile de la curs.

  2. Cei care vor un „profesor” care-si scuipa si injura „elevii” dupa ce le-a luat banii pe curs, n-au decat sa faca aceeasi greseala ca antevorbitorii mei. Nu va lasati fraieriti de acest mare talent nascut gata stins care are impresia ca e parintele fotografiei. Ia-ti o carte cu banii aia, un obiectiv si iesi la fotografiat, gasesti cu cine si de la cine sa inveti mult mai multe lucuri decat la acea banalitate de „curs”. Frunzareste netul sa vezi cum se balacaresc intre ei marile genii foto si dati-le un sut fix in cur ingnorandu-i. Fotografia, daca exista, e la tine in suflet. Si n-are de a face cu scule, (s)cursuri, mari pedagogi bolnavi la creier si alti oameni cu ochii injectati de rautate. Fotografia e bunatate. Si, repet, e la tine.

Lasă un răspuns

