De/pe stradă

Criza fotografică. De un timp sunt în criză fotografică. Sau am fost. A început cu răutatea unor oameni și critica lor asupra felului meu de a fotografia strada. Atunci am început să gândesc că nu fac nimic bun și orice as încerca nu voi reuși. Cred că e o etapă prin care trecem toți așa că mi-am zis ca poate va fi cineva care va putea învață din ce am simțit eu.

Înainte, când nu puneam asa mare preț pe ce spun alții despre ce fac (good times) ieșeam și 9-10 ore pe stradă. Fotografiam tot ce îmi părea interesant (oameni fără casă, bătrâni, tineri, acțiune, pasiv etc.) Uneori nu era vorba de subiectul în sine și ce se întâmpla în cadru ci de cum mă simțeam eu în acel moment. Poate că asta este fotografia de stradă. Să prinzi propriile tale sentimente vizavi de ceea ce ai în față.

 

Andrei Weingold

Eram ca machine gun photographer. Îmi plăcea să surprind tot. Foloseam watermark-ul pentru ca nimeni să nu îmi fure capodoperele. A fost o fază. Am învățat. Am preluat. Am citit. Am început să îmi fac o cultura vizuală. Am început să discut și cu alți fotografi (amatori ca și mine). În principiu am început să depășesc ce eram.

Andrei Weingold

Odată cu această mare emancipare (haha) asa numiții critici au început să îmi spună că nu fac nimic bun. M-au marcat anumite comentarii de la oameni pe care ii admiram. Am zis că dacă ei spun asta înseamna ca nu am o treabă. Stilul pe care îl credeam ca îl am s-a strecurat printre degetele mâinii drepte foarte rapid. Am început să am dubii, să fotografiez mai rar, să nu îmi vină să iau aparatul în mână. Acei oameni mi-au spus că nu sunt bun. Apoi am început să gândesc ( nu că aş face aşa ceva des ). Care este rolul fotografiei ? Să arăți cât de bun ești sau să arăți ce vezi, ce simți. Cineva, un fotograf, a spus că el nu poate articula cuvintele aşa că vorbește prin fotografii. Ce înseamnă asta ? Oare ce a vrut să spună ? M-am chinuit să înțeleg acel citat multă vreme. Să prind acea idee care e în faţa mea dar parcă totuși nu pot pune mâna pe ea.

Când am început din nou să simt că ceva e bun, iar vin criticii. Cuvinte dure. Spuse totuși cu bun simţ. Iar am fost dărâmat. Am vrut să vând tot și să mă apuc de grădinărit. Dar nu. Microbul odată intrat nu se lasă cu una cu două. Și iar am început să gândesc (a 2 oara în 2 ani). Ce înseamnă fotografia ? Ce este fotografia de/pe stradă? Sunt un fotograf de stradă ? De ce?

Cred că a-ți pune întrebări înseamnă a învăța ceva despre tine. E foarte greu sa fii critic cu tine însuți. Foarte greu. Dar există șansa să descoperi ceva. Eu am descoperit. Nu există fotografie de stradă. Sau pe stradă. Sau pe uliță, de gară, în tren sau pe trotuar. Cum spunea cineva există doar FOTOGRAFIE.

Andrei Weingold

Eu fac fotografie(?). Odată ajuns la această descoperire mi-am permis sa dezvolt subiectul. Eu fac fotografie pe străzi, prin gări, prin tramvaie. Oare sunt fotograf de tramvaie , de gări, de stradă ? Nu. Oare fotografia mea trebuie sa fie plăcuta de toată lumea? Nu. Oare trebuie să ascult de critici ? Da. Dar doar să învăț din ele, nu să mă las târât în acea vâltoare de gânduri negative care apar.

Aşa am început să testez din nou strada cu vârful degetului mare de la piciorul drept. Am început să uit negativismul, criticile și mizeria care m-au înconjurat. Am depășit ideea de  “ăla e fotograf mare trebuie să ascult de el” și am început să ascult de propria mea inimă. Dacă fac bine sau fac rău… ce contează. Important e că faci ceea ce iubești să faci. Cine sunteți voi mă … fotografilor să spuneți că x nu e bun și că y nu e fotograf de stradă ? CINE SUNTEȚI ????

Aşa că am purces cu aparatul de gât pe străzi. Am reînceput să simt pulsul acela puternic care transpiră din asfaltul străzilor mele. Am făcut pasul necesar pentru tămăduirea sufletului meu.

Asa ca lăsați acasă ideile preconcepute. Luați aparatul în mână și faceți ce vă place. Poze la câini, la oamenii străzii, la boi și vaci (că e plină strada de ei). Dar faceți ceea ce vă place. Fotografia e prea subiectivă să o poți cu adevărat înțelege vreodată.

Andrei Weingold

Lasă un răspuns

